السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
HAJI - RUKUN AMALAN HATI, JASAD DAN HARTA
Sama-samalah kita berdoa agar Allah menggolongkan kamu dan aku didalam golongan yang beruntung. Di dalam golongan yang juga mengaku bahawa Tuhan kami ialah Allah, dan mereka memilih jalan yang lurus. Bahawa sesungguhnya Haji ke Baitullah adalah satu ASAS Islam.
Haji menjadi RUKUN yang FARDHU, menjadi WAJIB atas setiap Muslimin wal Muslimat yang berkuasa untuk berkunjung kesana sekali seumur hidupnya. Begitulah juga dengan Umrah....
Firman Allah dalam surah Ali Imran : 97
Seseorang
yang naik haji hendaklah bersifat lemah lembut, merendah diri, bertenang dalam
perjalanan ke hajinya. Kerana dia sedang menuju ke Tuhannya yang bersifat Maha
Kuasa, Maha Perkasa dan Maha Tinggi. Dia menuju untuk menyahut panggilan
Tuhannya. Dia sedang menyiapkan dirinya untuk menjadikan dirinya sebagai
TETAMU ALLAH. Dia berserah diri di bawah perlindungan Allah, Tidak seharusnya
seseorang itu bersifat sombong, mengangkat diri dan berlebihan dalam serba
serbi untuk menunjukkan kekuasaan dia atau kekayaan dia kerana di bimbangi dia
terusir dari pandangan ALLAH Ta’ala. Na’zuzubillahi minzaalik….
وَلِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ
ٱلۡبَيۡتِ مَنِ ٱسۡتَطَاعَ إِلَيۡهِ سَبِيلاً (٩٧)
“dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan
mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya (97)”
Dalam firman Allah yang lain, surah Al-Haj 27 – 30 :
وَأَذِّن فِى ٱلنَّاسِ بِٱلۡحَجِّ
يَأۡتُوكَ رِجَالاً وَعَلَىٰ ڪُلِّ ضَامِرٍ يَأۡتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (٢٧) لِّيَشۡهَدُواْ
مَنَـٰفِعَ لَهُمۡ وَيَذۡڪُرُواْ ٱسۡمَ ٱللَّهِ فِىٓ أَيَّامٍ مَّعۡلُومَـٰتٍ
عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ ٱلۡأَنۡعَـٰمِۖ فَكُلُواْ مِنۡہَا
وَأَطۡعِمُواْ ٱلۡبَآٮِٕسَ ٱلۡفَقِيرَ (٢٨) ثُمَّ
لۡيَقۡضُواْ تَفَثَهُمۡ وَلۡيُوفُواْ نُذُورَهُمۡ وَلۡيَطَّوَّفُواْ بِٱلۡبَيۡتِ
ٱلۡعَتِيقِ (٢٩) ذَٲلِكَ وَمَن
يُعَظِّمۡ حُرُمَـٰتِ ٱللَّهِ فَهُوَ خَيۡرٌ لَّهُ ۥ عِندَ رَبِّهِۦۗ
وَأُحِلَّتۡ لَڪُمُ ٱلۡأَنۡعَـٰمُ إِلَّا مَا يُتۡلَىٰ عَلَيۡڪُمۡۖ
فَٱجۡتَنِبُواْ ٱلرِّجۡسَ مِنَ ٱلۡأَوۡثَـٰنِ وَٱجۡتَنِبُواْ قَوۡلَ ٱلزُّورِ (٣٠)
“Dan
serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan
datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang
berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk
rantau) yang jauh. (27) Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang
mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah,
pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan
binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian
makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan
kepada orang yang susah, yang fakir miskin. (28) Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka
menyempurnakan nazar-nazarnya dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah
(Kaabah) yang tua sejarahnya itu. (29) Itulah yang wajib dipatuhi dan sesiapa yang menghormati hukum-hukum
Allah maka yang demikian menjadi kebaikan baginya di sisi Tuhannya dan
dihalalkan bagi kamu binatang-binatang ternak, kecuali yang dibacakan kepada
kamu (tentang haramnya), maka jauhilah kekotoran syirik yang disebabkan oleh
penyembahan berhala, serta jauhilah perkataan yang dusta. (30)”
Rasulullah
ﷺ bersabda dalam hadis sahihnya :
بُنِيَ الْإِسْــلاَمُ عَلَى خَمْسٍ:
شَـهَـادَةِ اَنْ لاَ إِلَـهَ إْلاَّ اللهُ وَاَنَّ مُحَمَّدًا رَسُـوْلُ اللهُ
وَإِقَامِ الصَّـلاةِ, وَإِيْتَـاءِ الزَكَاةِ, وَحَجِّ الْبَيْتِ, وَصَـوْمَ رَمَضَـانَ
“Islam itu di bina atas lima asas: iaitu : Bersyahadah
bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya Muhammad itu adalah
rasul utusanNya, kerjakan solat, keluarkan zakat, berhaji ke Baitullah dan
berpuasa sebulan Ramadhan”
Rasulullah
ﷺ bersabda dalam hadis mutafaq :
مَنْ مَلَكَ زَادًا وَرَاحِلَـةً ثُمَّ
لَمْ يَحُجَّ عَلَيْـهِ أَنْ يَمُوْتَ إِنْ شَــاءَ يَهُودِيًّـا اَوْ
نَصْـرانِيًّـا
“Sesiapa
yang mempunyai bekal dan kenderaan, kemudian dia tidak juga menunaikan haji,
tiada lah halangan baginya untuk memilih matinya sebagai seorang Yahudi atau
Nasrani”
Dalam
hadis yang lain Rasulullah ﷺ bersabda
:
مَنْ حَجَّ فَلَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ
يَفْسُــقْ خَرَجَ مِنْ ذُنُوْبِـهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْـهُ أُمُّـــهُ
“Barangsiapa
yang menunaikan hajinya sedang ia tidak bercakap kotor dan tidak berlaku jahat,
ia keluar dari dosa-dosanya, suci seperti bayi yang baru dilahirkan”
Nota : tidak
bercakap kotor juga dalam erti syarak ialah tidak membicarakan sesuatu yang
tidak memberi munafaat kepada Muslimin. Manakala tidak berlaku jahat seperti
menjaga auratnya yang dituntut dijagainya disisi syarak. Kalau ini dapat di
hayati dalam mengerjakan hajinya… dia akan mendapat ganjaran hajinya seperti
dia baru dilahirkan.
HAKIKAT
HAJI.
Berkata
Imam Al-Ghazali Rahimahullah: Allah Taala mengumpamakan perjalanan keberangkatan
ke haji itu seperti perjalanan keberangkatan ke Akhirat. Setiap urusan untuk
perjalanan hendaklah ia menggambarkan urusan untuk perjalanan ke Akhirat yang
menyamainya atau setanding dengannya.
1. Ketika mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga, kawan dan rakan, hendaklah seseorang itu membandingkan seolah-olah dia berada dalam keadaan mengucapkan selamat tinggal semasa menghadapi sakaratul maut.
1. Ketika mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga, kawan dan rakan, hendaklah seseorang itu membandingkan seolah-olah dia berada dalam keadaan mengucapkan selamat tinggal semasa menghadapi sakaratul maut.
2. Ketika
menyediakan perbekalan untuk berhaji, hendak lah seseorang itu membayangkan
bekalannya untuk di bawa ke Akhirat.
3. Ketika
mengingati jauhnya perjalanan, hendaklah dia membayangkan jauhnya perjalanan ke
Akhirat yang bakal ditempuh.
4. Ketika membimbangi
dan khuatir akan halangan dan soal jawab dengan pihak imigresen dan kastam
serta rintangan dalam perjalanan itu, hendaklah dia membayangkan kebimbangan
dan kerisauan yang bakal ditempuh dalam perjalanan ke Akhirat. Di bimbangi akan
soal Munkar dan Nakir dan siksanya yang akan dirasainya di dalam kubur kelak.
5. Ketika
memakai kain ihram yang serba putih, hendaklah membayangkan dia sedang dipakaikan
kain kapan atas dirinya sendiri sesudah kematiannya.
6. Ketika
bersaei diantara Bukit Safa dan Bukit Marwah, hendaklah dia membayangkan betapa
gusar dan bimbangnya dia ketika berulang alik antara dua neraca mizan (timbangan)
di Akhirat untuk menentukan mana satu neracanya yang berat.
7. Ketika
berwukuf di Arafah, hendaklah menggambarkan betapa keadaannya berwukuf di Padang
Mahsyar kelak.
8. Ketika
seseorang haji itu sampai di Makkah Asy-Syarif, mudah-mudahan Allah tambahkan
kemuliaannya, hendaklah dia membesarkan Allah dan mengAgungkannya sepenuh hati.
Inilah ringkasan
hakikat HAJI yang saya petik dari maksud perbicaraan Imam Al-Ghazali
Rahimahullah untuk kita dalami maksudnya. Memang tepat apa yang dianjurkan oleh
Imam Al-Ghazali Rahimahullah dan semuga Allah mencucuri rahmat ke atas ruhnya,
dan dibalas nya dengan baik atas petunjuk kepada kaum Muslimin.
TATATERTIB
SEORANG HAJI
No comments:
Post a Comment