Sunday, October 9, 2011

APAKAH MATLAMAT HIDUP KITA SEBENARNYA?????

الســـلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتـــه
بســـم الله الرحمن الرحيم


APAKAH TUJUAN ALLAH MENCIPTAKAN KITA???



Sesungguhnya Allah menciptakan makhluknya untuk menjadi hamba yang menyembah Nya. Tidak ada tujuan lain melainkan untuk menzahirkan kita sebagai hambaNya yang benar-benar berTAQWA, berIMAN dan menjadi seorang ISLAM.



Firman Allah dalam surah Az-Zaariyat : 55 – 60
وَذَكِّرۡ فَإِنَّ ٱلذِّكۡرَىٰ تَنفَعُ ٱلۡمُؤۡمِنِيۡنَ (55) وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنۡسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُوۡنِ (56) مَآ أُرِيۡدُ مِنۡہُمۡ مِّن رِّزۡقٍ وَمَآ أُرِيۡدُ أَنۡ يُطۡعِمُونِ (57) إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلۡقُوَّةِ ٱلۡمَتِيۡنُ (58) فَإِنَّ لِلَّذِيۡنَ ظَلَمُوۡا ذَنُوۡبًا مِّثۡلَ ذَنُوبِ أَصۡحَـٰبِہِمۡ فَلَا يَسۡتَعۡجِلُوۡنِ (59) فَوَيۡلٌ لِّلَّذِيۡنَ ڪَفَرُوۡاْ مِنۡ يَوۡمِهِمُ ٱلَّذِىۡ يُوۡعَدُوۡنَ(60)

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (56) Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. (57) Sesungguhnya Allah Dialah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya. (58) (Setelah ternyata hakikat yang demikian), maka sesungguhnya bagi orang-orang yang zalim (yang menentang ajaran Nabi Muhammad) itu ada bahagiannya (dari azab seksa) seperti bahagian rakan-rakan mereka (kaum kafir yang telah lalu). Oleh itu, janganlah mereka meminta kepadaKu menyegerakan kedatangannya. (59)Maka kecelakaan dan kebinasaanlah bagi orang-orang yang kafir pada hari yang telah dijanjikan kepada mereka. (60) 



Justeru itu... kita yang Allah anugerahkan aqal untuk menilaikan yang mana baik dan buruk berlandaskan keIMANan yang jitu dalam menangani keRUNTUHan nilai-nilai IMAN dan TAQWA hendaklah berpandukan kepada ISLAM, Al-QURAN dan Al-Hadis untuk tidak menangis di akhirat kelak.


MENANGIS KERANA TAKUTKAN ALLAH

Firman Allah dalam surah Maryam : 58
إِذَا تُتۡلَىٰ عَلَيۡهِمۡ ءَايَـٰتُ ٱلرَّحۡمَـٰنِ خَرُّوۡا سُجَّدًا وَبُكِـيًّـا
Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis.(58)

Firman Allah dalam surah Al-Israk : 109
وَيَخِرُّوۡنَ لِلۡأَذۡقَانِ يَبۡكُوۡنَ وَيَزِيۡدُهُمۡ خُشُوۡعًا  
Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, sedang Al-Quran menambahkan mereka khusyuk. (109)

Rasulullah  bersabda :
رَجُلاً ذَكَرَ اللهَ خَالِيًــا فَفَضَت عَيۡنَـاهُ
Seseorang yang sentiasa menyebut-nyebut nama Allah dlam masa lapang, lalu kedua kelopak matanya tergenang air mata



Dalam hadis yang lain sabdanya :
كُلُّعَيۡنٍ بَـاكِيَـةٌ يَوْمَ الْقِيَـامَةِ إِلاَّ عَيۡنٌ بَكَتۡ مِنۡ
 خَشۡـيَةِ اللهِ وَعَيۡنٌ بَـاتَتۡ تَحۡرُسُ فِى سَـبِيۡلٍ اللهِ
Setiap mata akan menangis di hari kiamat, melainkan mata yang telah menangis kerana TAKUTkan Allah, dan mata yang celik berjaga fi sabilillah”


(Dipetik dari kitab karangan Sheikhul Islam Imam Habib Abdullah Hadad Al-Hadhrami Asy-Syafie – Ulama Buta yang mengarang kitab الىصائح الدينيـة والوصـايا الإيمانيــة )

Sesungguhnya setiap yang hidup akan mati... Apabila sampai ajalnya tidak kelewatan atau kecepatan walau satu saat... INGAT-INGAT LAH APAKAH MATLAMAT HIDUP KITA????

Sesungguhnya kamu tidak melihat Allah tapi Allah tetap melihat kamu.....



Peringatan Allah jelas dalam surah Az-Zariyat : 50

فَفِرُّوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ‌ۖ إِنِّى لَكُم مِّنۡهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ 
(Katakanlah wahai Muhammad kepada mereka): Maka segeralah kamu kembali kepada Allah (dengan bertaubat dan taat), sesungguhnya aku diutuskan Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran yang nyata. (50)

No comments:

Post a Comment